Przejdź do treści

Węzeł Suchy Potok zamiast zakrętu idiotów. To kawał “lokalnej motoryzacji”

Na trasie ekspresowej S1 między Bielskiem-Białą a Dankowicami trwa likwidacja jednego z najbardziej niebezpiecznych miejsc w regionie – tzw. „zakrętu idiotów”. Tuż obok powstaje węzeł drogowy Suchy Potok, który od węzła Bieruń będzie dzielić ok. 37 km. 

„Zakręt idiotów” w bielskiej dzielnicy Hałcnów to miejsce, które od lat spędza sen z powiek służbom drogowym. Ostry łuk o kącie niemal 90 stopni poprzedzają co prawda ograniczenia – najpierw do 80 km/h, a potem 60, ale przy dużym natężeniu ruchu statystyka jest nieubłagana. Rokrocznie dochodzi tam do od 80 do 120 kolizji. 

Zakręt idiotów przechodzi do historii

W listopadzie 2019 roku dla sprawcy setnej kolizji, kierowcy skody fabia, serwis “Bielskie Drogi” przygotował pamiątkową ramkę. Pani Beata z Bytomia przyznała, że za późno rozpoczęła hamowania, a nagroda trafiła na licytację dla WOŚP.

Wraz z budową nowego odcinka drogi S1 między Dankowicami a Bielskiem-Białą ten niechlubny fragment trasy przechodzi do historii. „Zakręt idiotów” zostaje całkowicie zlikwidowany, a jego miejsce zajmuje węzeł drogowy Suchy Potok w Hałcnowie.  

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace są mocno zaawansowane, a kierowcy nową trasą, tj. od węzła Oświęcim w Bojszowach Jedlinie do węzła Suchy Potok, mają pojechać już jesienią tego roku. 

„W tym roku planujemy udostępnić kierowcom odcinki drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim (Oświęcim – Dankowice, Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów oraz Przybędza – Milówka)”. 

Co istotne dla nas, GDDKiA podkreśla, że “o ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności”, do węzła pojedziemy z Bierunia po naszym śladzie S1. “Pod koniec tego roku oddamy także do ruchu jedną z dwóch budowanych jezdni S1 między Bieruniem a węzłem Oświęcim” – zapowiada GDDKiA.

Węzeł Bieruń już prawie widać.

Odcinek Dankowice – Suchy Potok, liczący 12 kilometrów, budowany jest przez konsorcjum firm MIRBUD i PBDiM Kobylarnia. Wartość kontraktu wynosi 586,7 mln zł. 

W ramach projektu powstają m.in. dwujezdniowa droga ekspresowa z rezerwą pod trzeci pas, dwa nowe węzły drogowe, drogi serwisowe, Miejsca Obsługi Podróżnych oraz pełna infrastruktura towarzysząca – od systemów odwodnienia po oświetlenie LED i elementy poprawiające bezpieczeństwo.

Na zakręcie idiotów dochodziło do nawet 120 kolizji rocznie!

(red.), fot. GDDKiA